Interkulturellt flyktingmottagande
Pilotägare: Botkyrka kommun
Certifierades: 2021
​
Piloten har som syfte att beskriva hur flyktingmottagandet i Botkyrka kommun kan transformeras från traditionellt (nuläge) till interkulturellt (önskat läge). Genom att beskriva denna process klargör vi varför den behövs, vilka värden som skapas, vad kommunen behöver leverera utifrån de lagar, regler och kommunala principer som finns i relation till de värden som skapas och vem/vilka som kan vara mottagare av kommunalt stöd i ett asylmottagarsystem. Med denna pilot vill vi tydliggöra hur vi skärper vårt arbete med mänskliga rättigheter i praktiken när det gäller flyktingar och nyanlända men också andra grupper i samhället som är sårbara och/eller riskerar utsatthet.
Piloten besvarar följande frågor:
​
-
Vad innebär ett interkulturellt flyktingmottagande i Botkyrka kommun?
-
Hur definieras ett värdigt mottagande?
-
Hur kan ett samspel mellan olika aktörer givet rådande lagstiftning, mänskliga rättigheter och beslutande kommunala principer se ut?
Piloten ger oss kunskap om hur vi ska hantera flyktingfrågan på ett sätt som tillgodoser de grundläggande mänskliga rättigheterna samtidigt som den ger oss stöd i att hanterar människorättsfrågor generellt. Kunskap om och arbetssätt i att hantera komplexa frågor är viktiga utifrån den samhällsutveckling som vi befinner oss i. För att kunna stödja en utveckling där Botkyrka är en värdig och anständig plats att vistas på behöver vi förhålla oss till komplexa frågor och hitta verktyg för att vända de negativa trender som finns till något positivt. Piloten om ett interkulturellt flyktingmottagande ger oss vissa av de verktygen.
Piloten är avslutad.
Kontakt: Helena Rojas, Botkyrka kommun, helena.rojas@botkyrka.se