top of page

Interkulturellt ledarskap
i förskolan och skolan

siluetter av förälder med barn och en gående vuxen, mot gul bakgrund. Texten "Långt ifrån lagom"

Pilotägare: Botkyrka kommun.

​

En interkulturell skolmiljö genomsyras av gemensamma ordningsskapande normer som, med utgångspunkt i mänskliga rättigheter, bidrar till att identifiera det gemensamma och löser utmaningar utifrån den specifika kontext där de uppstår. Det interkulturella förhållningssättet bygger på det mångkulturella, men kompletterar med att nyansera grupptillhörigheter och säkerställa den enskilda invånarens mänskliga rättigheter.

​

Genom att arbeta systematiskt för att lösa interkulturella dilemman kan förskolor och skolor gå från ad-hoc lösningar av olika situationer i skolvardagen till att leva
kommunens värdegrund i praktiken, säkra elevers mänskliga rättigheter och bidra till en hållbar utveckling i Botkyrka.

​

Målsättningarna med piloten är att:

  1. Genom kunskaps- och metodstöd ta fram en form där vardagliga interkulturella dilemman hanteras tidseffektivt och systematiskt, säkrar barns och elevers mänskliga rättigheter och därmed bidrar till hållbar utveckling.

  2. Piloten ska föreslå en stödjande struktur som ger vägledning och kunskap om vad det interkulturella förhållningssättet innebär i praktiken.

  3. Medarbetare som deltagit i piloten ska få ökad kunskap om interkulturellt förhållningsätt så att de kan hantera interkulturella dilemman på ett mer effektivt sätt.

​

Kontakt: Helena Rojas, Botkyrka, helena.rojas@botkyrka.se

bottom of page