– Visste ni att själva begreppet ”interkulturalitet” är ett lanserat av Unesco? Det skedde 1974.
Pirjo Lahdenperä, professor i pedagogik vid Mälardalens högskola och medlem av Unesco LUCS styrelse, höll en rask och pedagogisk genomgång av begrepp som används i pedagogisk forskning och utbildning i samband med årsmötet förmiddagen 7 april.
Det finns olika tankemodeller, säger Pirjo. Man kan se dem som följande: monokulturell, mångkulturell och interkulturell. Beroende på vilken modell man använder kommer man att se olika på saker som nationalism, integration, etnisk kultur och språkkunskaper.
De flesta tänker nu ”mångkulturellt”, för att börja tänka ”interkulturellt” måste vi förändra mycket.
Ett annat intressant begrepp som Pirjo använde var ”postnationella personer”. Sådana är många unga som är uppväxta i multietniska områden, menar hon, som har en ursprungskultur och en kontextuell kultur. De kodväxlar utan problem.
– Det är de monokulturella människorna som är problem, eftersom det är de som säger att andra är problem, slog Pirjo fast.
Pirjo pratade också om att tyvärr många som arbetar i skolan har blivit osäkra på hur de ska förhålla sig till svensk kultur. Det finns ingen anledning till det menar Pirjo, självklart ska man lära sig om detta i skolan.
Så här ritar Pirjo Lahdenperä upp de olika tankesystemen (finns i boken Nyanlända – interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet, Lahdenperä & Sundgren (red), Liber AB som utkommer hösten 2017)
Nationalism | Integration | Etnisk kultur | Språkkunskaper | |
Monokulturellt | Etnonationalism | Assimilering | Likhet/Annorlundahet | Enspråkighet/tvåspråkighet |
Mångkulturellt | Medborgarnationalism | Mångkulturella områden | Essentialistisk | Flerspråkighet Modersmålsundervisning utanför schemat |
Interkulturellt | Postnationalism Världsmedborgarskap | Integration genom olikheter | Meningssystem | Translanguaging Modersmål viktigt och modersmålslärare som interkulturell resurs |
Comments